Sabtu, 24 Oktober 2009

Siksanya Minggu Pengurusan D93/95







Tanggal xxx dalam bulan Disember aku melaporkan diri untuk mengikuti kursus asas perguruan di MPBP. Waktu itu serba koro ( serba tak tahu ) tapi tersemat di hati indahnya MPBP dan terasa bangga diterima sebagai pelatih sedangkan beribu lagi pemohon yang menangis kerana gagal memperoleh pengalaman seperti ini.

Kegembiraan jelas terbayang apabila melangkan ke dewan besar ( nama lupa la ).... terlihat ramai para senior yang persis menunggu mangsanya untuk disakat dan diperguna sepanjang minggu pengurusan nanti....

Kemesraan menyambut ketibaan aku dan rakan2 hanyalah ilusi semata.... aku sebenarnya tidak pernah melalui peristiwa seperti ini....

Tepat jam 2.30 petang bermulalah sejarah hitam yang penuh dengan seribu kenangan manis yang dirasai oleh semua pelatih ketika itu....Antaranya ialah bakal2 guru dari kursus Penganjian Melayu, Muzik, B. Cina dan P.Islam... Aku dikelompokkan di bawah seliaan En. Sairil ( PM1 ) dan Burhan, Man ( PM1) seliaan Encik ???? tak tau .. lupa.

Hari2 yang dilalui sangat perit tetapi indah tapi inilah yang dinamakan strategi memupuk kasih mesra antara kami dan para senior... Sehingga kini aku amat rindukan suasana seperti ini...



Rasanya inilah peristiwa yang sukar dilupakan oleh semua.... aku masih teringat aku terpaksa mandi, buang air dan gosok gigi dalam satu masa untuk menjimatkan masa dan terhindar dari didenda oleh senior.... Panasnya punggung bila kami diminta duduk diatas jalan tar pada jam 3.00 ptg. Tapi seronok..... Husni, man fitnes, burhan, man n9, aku, sidi o bangla dan ramai lagi begitu takut dan cemas dengan kegrangan para senior.... tak terurus aku ketika itu.... macam tahanan rasanya.....Bila agaknya kita semua dapat berkumpul dan berkongsi pengalaman ini semula?





1 ulasan:

  1. Super..... duper..... bumper.....senior.....
    masuk macam dahaga darah... habis la akuu...

    BalasPadam