Sabtu, 28 November 2009

Nikmatnya Mee Bandung Muar

Asam Pedas Ikan ( Melaka )
Nasi Briyani Gam ( Batu Pahat )

Mee Bandung Muar


Tanggal 22 Nov 2009 aku berkesempatan balik ke Simpang Renggam. Kerinduan terhadap kampung, pusara bonda tersayang, ayahnda dan keluarga begitu menusuk kalbu. Alhamdulillah terubat juga kerinduan aku walaupun sekadar 5 hari di kampung halaman. Desakan tugas dan kewajipan terhadap pengajianku memaksa aku pulang lebih awal.



Benar kata pepatah, "lain padang lain belalang". Di Kedah semuanya berbeza dengan Johor. Makanan, bahasa dan budaya adakalanya menjadikan aku lebih dewasa dengan pelbagai ragam kehidupan. Di Kedah popular dengan laksa, passembur, dan nasi kandar tetapi di Johor begitu popular dengan mee bandung muar, mee rebus dan nasi bariyani gam. Ahhhhh sukar digambarkan keenakan masakan Johor.



Maaf kepada kawan2 kerana tak dapat singgah kerana kesuntukan masa. Alhamdulillah aku berkesempatan menjamu selera mee bandung Parit Pinang. Sedapppppppp sehingga menjilat jari. Itulah kelebihan di Johor yang tidak ada di Kedah. Asam pedas Parit Jawa dan Melaka juga sangat membuka selera.



Bur dan kawan2 di Muar, insya-allah andai ada masa terluang akan aku singgah rumah kalian. Aap pun terima kasih kerana jemputan yangh tak tertunai oleh aku dan keluarga.

1 ulasan: